Walkie Talkie ! :)

That is life :)

Anna : Kerana Aku Suka Menaip ツ

I love quote. I just wanna share some of Bob Marley Quote :)

:: selamat bercuti cuti ! ^^

❥ Life is one big road with lots of signs. So when you riding through the ruts, don't complicate your mind. Flee from hate, mischief and jealousy. Don't bury your thoughts, put your vision to reality. Wake Up and Live! 


❥ Truth is everybody is going to hurt you. you just gotta find the ones worth suffering for.


❥ God sent me on earth. He send me to do something, and nobody can stop me. If God want to stop me, then I stop. 


❥ Judge not, before you judge yourself. Judge not, if you’re not ready for judgement.

❥ Some people feel the rain. Others just get wet.


Here’s a great way to get remind yourself that any experience can be a chance to learn something new and open yourself up to actually feeling it. Everything that happens to you can have meaning, you just have to be present and live in the moment. Rain doesn’t have to be a bad thing, and bad things that happen to you are only bad if you perceive them that way.

❥ Don’t worry about a thing, every little thing is gonna be alright.


❥ Light up the darkness.



When darkness surrounds you, you might be tempted to look for a switch or hope that a light comes on to get rid of it all. But you have to remember that you are the light, and you have the power to overcome the darkness that exists in the world.
I Love the most :

“You say you love rain, but you use an umbrella to walk under it. You say you love sun, but you seek shelter when it is shining. You say you love wind, but when it comes you close your windows. So that's why I'm scared when you say you love me.”
 :: okay, that all :) anyong.. assalamualamualaikum...

PengHijrahan itu Pahit kerana SYURGA itu manis.

Anna : Kerana Aku Suka Menaip ツ



 :: Assalamualaikum sahabat. . . Ingin Anna kongsi sedikit bicara tetang pahitnya penghijraan buat ingat untuk dirii Anna dan untuk mereka yang memerlukan... 
(。◕‿◕。) 

Dari tak pakai tudung. Mula memakai tudung. Dari tudung singkat. Mula labuhkan tudung. Dari labuhkan tudung. Mula melabuhkan lagi dan lagi. Dari tangan terdedah. Mula ditutup baju lengan panjang. Dari ditutup dengan baju. Mula pakai sarung tangan. Dari kaki terbuka. Mula tutup biar tak terdedah. Ingat senang ke semua tu? Ingat mudah ke nak tempuh semua tu? 

Belum lagi tempuh cacian orang. Belum lagi tempuh pandangan sedara mara. Belum lagi tempuh kritikan kawan kawan. Ya semua tak mudah. Dalam perit menerima kritikan dan kejian. NAK TAHU APA YANG PALING PERIT BAGI ORANG YANG CUBA BERHIJRAH MENCARI SEKELUMIT REDHA ALLAH? YANG PALING PERIT ADALAH... bila orang pandang kita baik. Pandang kita sempurna. Pandang kita cukup terjaga. 



Sedangkan hati masih dicemari dosa dosa. Sedangkan ilmu masih lagi tak ada apa apa. Lagha sini sana. Kpop merata rata. Ikhtilat entah kemana. Gelak tak ingat dunia. Gedik terkinja2. Sedangkan, Orang ingat, Muslimah bertudung labuh itu tinggi ilmunya. Muslimah berpurdah itu baik akhlaknya. Muslimah tertutup itu sempurna orangnya. Sedih bukan dianggap begitu? Sedangkan diri tak seindah itu.

 Orang yang memandang itu tak tahu. Apa yang muslimah itu rasa. Apa yang muslimah itu tempuh. Dalam waktu2 dia mencuba. Orang itu tak tahu. Muslimah itu kadang kadang rapuh. Kadang kadang jatuh. Kadang kadang tak utuh.Kadang kadang menyimpang jauh. Muslimah itu kadang kadang tersasar. Kadang kadang lebih berdosa dari pendosa.Kadang kadang terpesong dari landasannya. 

Orang itu tak tahu. Muslimah itu sama. Manusia biasa. Ada rasa. Ada jiwa. Orang itu tak tahu. Muslimah itu juga sedang berperang melawan nafsu dunia. Kerana dia sedar. Hatinya tidak sejernih yang orang lain kata. Dia berusaha mencapai harapan orang orang yang berharap tinggi padanya. 

Tabah lah muslimah. Andai jalan itu yang di pilih. Allah telah pun memelihara kita. Allah telah menjaga kita. Lalu, ia terpulang pada cara kita menjaga apa yang Allah jaga untuk kita.

"Islam datang dalam keadaan yang asing. Dan ia akan kembali asing sebagaimana kedatangannya. Beruntunglah orang-orang yang tergolong asing itu." (HR Muslim)


Credit to, Sahabat Baik Anna : Marlinih Nasir @ Nur Syamimie MawaDdah 

Sebenarnya, Allah rindukan kita...

Anna : Kerana Aku Suka Menaip ツ

Pernah tak tiba tiba rasa sebak? 
Pernah tak tiba tiba rasa sedih? 
Pernah tak tiba tiba rasa rindu? 


Tapi semua tak tahu kenapa? Tak tahu sebab apa? 


Itu tanda nya Allah rindu. Allah rindu rintihan DOA dan HAJAT kita. Cuba ingat balik. Bila kali terakhir kita bermunajat sepenuh curahan hati kita pada Allah?


Semalam? 
Kelmarin? 
Minggu lepas? 
Tak pernah langsung?  


Ingatlah. Allah sedang rindu.. 


Mungkin dengar nasihat, rasa teruntun hati tu. Padahal takda ayat touching pun. Tapi kita yang over over nak rasa sebak pulak. No no. Itu rasa Allah yang bagi . 


Cuba kalau...
Rasa sedih sebak nak menangis. 
Kita cepat cepat pergi toilet. 
Bukak paip dan amik wudhu'. Masa amik wudhu tu hayati setiap titisan air yang jatuh pada anggota wudhu. Konfem makin lebat hujan air mata. Sebab apa? Sebab nak pergi jumpa Allah ni. 


Hamparkan sejadah. Solatlah. Doalah. Mintalah. Allah dengar. Allah rindu tu. Sebab tu Allah bagi rasa sedih tu


Nah. Lepas siap mengadu. Mesti rasa lega. Sebab Allah dah dengar rintihan kita. Bersyukurlah kerana masih ada yang sayang. 


Walaupun tiada bahu untu bersandar untuk melepaskan rasa sedih kecewa marah,
tapi.. kita masih ada lantai untuk bersujud. Kita masih ada Allah untuk di adukan segala masalah.


Okay. Jangan bersedih lagi. 
La tahzan. Innallaha ma'ana..


Sebarkan bahagia.


Moga Allah Redha

Wallahu'alam



Jika Allah tak bagi apa yang kita minta sekarang bukan bermakna Allah tak sayang kita. Allah rindu nak dengar kita meminta kepadanya. Menitiskan air mata demi pertolonganNya.
Percayalah kadang kala kita tak sedar bahawa Allah menunaikan permintaan kita dengan sesuatu yang lebih baik.
:: copy + edit + tambah sedikit. semoga bermanfaat :)

Study like fool, but dream like a genius.

Anna : Kerana Aku Suka Menaip ツ

Final Exam is On The Corner...

Assalamualaikum wahai blogku yang tercintaa.. Okay, Final exam semakin menghampiri. Harap semuanya berjalan dengan lancar. In Sha Allah. Fighting Anna !


Berlalulah semester satu ini dengan cepat. Semester 'tak tahu apa-apa'.. semester 'yalaah, kami yang salah'.. semester 'manja'.. semester 'honeymoon' ^^ biasalah... fenomena semester satu. Dimana manapun akan berlaku.

wish me luck chingu ya.:)



Anybody can study, depending on how much effort they put in.
In process of learning, there a two important point that have to remembered. One points is the arrogance of knowing the correct answer. The other points is, your prejudice in using your own norm to determine things. The arrogance and prejudice, will cover your eyes and mind with darkness. You should be understanding instead. First of all, please correct your attitude in learning.. 
:: Anda 10 tahun akan datang adalah apa yang anda lakukan hari ini ::
Okay, time to sleep. have a nice dream. Good Night ZZzz.....
Anyeong^^


MUJAHID & MUJAHIDAH yang patut dicontohi...

Anna : Kerana Aku Suka Menaip ツ

MASIH ADAKAH ANAK-ANAK MUDA SEPERTI MEREKA INI LAGI..JIKA ADA..ALHAMDULILLAH....


Masing-masing telah pergi menghadap Ilahi dalam usia 20 tahun pada tahun 2013. Luangkan sedikit masa untuk menghayati kisah mereka berdua. Semoga ia bermanfaat untuk kita bersama.

Ahmad Ammar Bin Ahmad Azam :

Beliau digelar oleh sahabat-sahabatnya sebagai “Syahid yang tertangguh”. Ahmad Ammar Ahmad Azam telah pergi menemui Tuhannya pada usia 20 tahun di dalam kemalangan jalan raya 2 Nov 2013 di Istanbul, Turki.

Beliau memilih bidang sejarah di Universiti Marmara dengan mendapat biasiswa Kerajaan Turki. Semangatnya untuk mendalami sejarah Uthmaniyyah dan melihat Kerajaan Islam kembali tertegak selari dengan cita-cita ayahanda dan bondanya.

Sememangnya beliau dilahirkan di dalam keluarga yang mementingkan ilmu, ibadah, dakwah dan pengorbanan. Ayahandanya Tuan Haji Ahmad Azam Abdul Rahman, mantan Presiden Abim sudah tidak asing lagi bagi para pendakwah dan gerakan Islam di Malaysia. Ahmad Ammar satu-satunya anak lelaki kepada pasangan Tn. Hj Ahmad Azam Abdul Rahman dan Puan Nur Azlina Aziz.

Sungguh bagi remaja semuda Ammar, untuk mendengar alunan Quran sebagai halwa telinga mungkin menjadi pilihan yang terakhir sekali. Namun tidak untuk Ammar. Beliau dikhabarkan keluar rumah setelah membaca al-Quran dalam tempoh yang panjang.

Malah pada usia semuda itu beliau telah menyertai pelbagai misi kemanusiaan di beberapa negara di dunia. Misi ke Syria begitu menyayat hati, seolah-olah Ammar tertinggal hatinya di Syria. 

Meskipun letupan demi letupan meletus di kiri dan kanan malah terlalu hampir dengan hospital tempat penginapan mereka, namun Ammar teguh tidak gentar ingin terus membantu Syria. Allahu Akbar! Sejak pulang dari Syria itulah sahabat-sahabat menggelarnya “Syahid yang Tertangguh”.

Alangkah bertuahnya ayahanda dan bonda beliau kerana dapat menyaksikan sendiri perjalanan terakhir seorang anak dengan pengakhiran yang baik. Ribuan manusia memenuhi Masjid Abu Ayyub al-Ansari, malah dimakamkan berhampiran sahabat agung Rasulullah saw iaitu Abu Ayyub al-Ansari yang berjihad untuk membebaskan Konstantinopel dahulu.

Seorang sahabat menulis, Ammar adalah “Muhajir” dan menjadi tetamu kepada Abu Ayyub al-Ansari. Subhanallah indahnya “tawafuk” yang disusun Allah dan bukan kebetulan. Sekiranya kita masih mengingati sejarah hijrah Rasulullah s.a.w dari Makkah ke Madinah, bukankah Baginda Rasulullah s.a.w menjadi tetamu di rumah Sayyidina Abu Ayyub al-Ansari? Bukankah unta baginda s.a.w dengan hidayah Allah telah memilih rumah Abu Ayyub al-Ansari tidak yang lain?

Secara simboliknya Ahmad Ammar Ahmad Azzam berhijrah menuntut ilmu dari Malaysia ke Turki seperti hijrahnya Baginda s.a.w dari Makkah ke Madinah.

Taqdir Allah menentukan Sayyidina Abu Ayyub al-Ansari terpilih untuk memuliakan Rasulullah s.a.w di rumahnya, begitu jugalah Ahmad Ammar menjadi tetamu kepada Sayyidina Abu Ayyub al-Ansari di permakaman Eyup, Turki. Inilah rezeki beliau yang pastinya amat menggembirakan ayahanda dan bondanya yang kesedihan.Janji Allah amat jelas di dalam ayat 100 surah al-Nisa’:

“…Dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian ia mati, maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan Allah itu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”

Subhanallah, pada pagi kejadian, Ammar keluar menuju rumah pelajar-pelajar baru dari Asia Tenggara dengan semangat untuk berkongsi ilmu dan bermuzakarah Rasail Nur karangan Imam Bediuzzaman Said Nursi. Malah catatan terakhirnya dan di masukkan ke dalam beg sandang beliau berbunyi:

“Perlu ada keredhaan Allah dalam amalan kalian. Sekiranya Allah redha sedangkan seluruh dunia berpaling daripadamu, maka itu tidak penting. Jika Dia telah menerima amalanmu sedangkan seluruh makhluk menolak maka ia tidak memberi apa-apa kesan pun… Kerana itu lah sepatutnya hanya redha Allah semata-mata yang menjadi tujuan utama di dalam khidmat dakwah ini.”

Namun seperti yang dicatatkan ayahandanya Tn. Hj. Azam beliau sempat melintasi jalan, namun kehilangan imbangan badan dan terjatuh lalu dirempuh sebuah ambulan. Beliau pergi pada usia 20 tahun, penuntut tahun dua Universiti Marmara.

Beliau amat rindukan syahid. Rupa-rupanya Ahmad Ammar ini telah pun menyaksikan bidadarinya sehingga beliau tidak lagi menoleh ke kiri atau ke kanan dalam mengejar cita-citanya. Beliau terus berkhidmat untuk berdakwah dan tekun beramal sehingga pada tarikh itu berakhirlah tugasan beliau di bumi yang fana ini.

Alhamdulillah kerana Allah dengan kasih sayang-Nya masih memelihara agama ini dengan adanya remaja-remaja seumpama Ammar. Masya Allah Tabarakallah!

"Kematian Ahmad Ammar telah menyentuh satu bahagian dalam diri saya yang tak mampu disentuh oleh tasawwuf mahupun rasional. Bukan hati dan bukan akal. Tetapi sesuatu. Saya yang fakir perkataan, menamakannya sebagai 'ammar'." - Ust Hasrizal

Siti Hajar Binti Ahmad Sabir :

Mujahidah yang bernama Siti Hajar Binti Ahmad Sabir . Allahyarhamah adalah seorang pelajar UTEM dan telah pulang ke rahmatullah pada 20 Januari 2013 dalam usia 20 tahun setelah bertaruh nyawa selama 2 minggu di hospital akibat kemalangan bersama 3 orang sahabatnya . Di bawah ini kronologi hari-hari terakhirnya yang ditulis sendiri oleh ibunya iaitu Puan Nuraini Che Mat .

6 Jan 2013 (Ahad)

Kami dapat panggilan telefon mengatakan Hajar kemalangan. Segera bergegas ke Hospital Besar Melaka. Ramai pelajar UTEM sedia menunggu berita kemalangan itu.

7 Jan 2013 (Isnin)

Hajar dimasukkan ke wad ICU Mawar. Pegawai HEPA UTEM mula membuat lawatan.Doktor mencadangkan pembedahan segera dilakukan. Masalah kewangan mula berbangkit, wang kami tidak mencukupi’

8 Jan 2013 (Selasa)

Gerakan mengumpul derma utk pembedahan Hajar berjalan lancar. Pembedahan dilakukan pada pukul 1 tengahari. Pukul 6 ptg, pembedahan selesai.

9 Jan 2013 (Rabu)

Kesihatan Hajar baik sebelah pagi tapi merosot sedikit menjelang petang. Tekanan darah mula turun, lalu ubat untuk menaikkan tekanan darah segera diberikan. Muka dan badan mula sembab sebab dah 2 hari hanya drip air tanpa makanan. Sebelah petang, susu disalurkan ke perutnya melalui tiub. Walaupun tulang belakang telah di betulkan kedudukannya, saraf tunjang tetap telah tercedera dan kita menunggu dan berharap kekuasaan Allah Ke atas Hajar berkat doa semua sahabat di dalam dan di luar negara.

10 Jan 2013(Khamis)

Selepas Subuh tadi, kami lawat dia dan bacakan ayat2 suci dan syifa’. Dia tenang je.Kami berbual. Memang dia tak gelak tapi matanya lebih bermaya. Kami ceritakan tentang kawan2 yang datang, yang berkirim salam dan sebagainya. Memang dia tak dapat lawan bergurau, ketawa besar macam biasa tapi dia dengar kami tu pun dah cukup. Langsung tak tunjuk airmata pada dia. Kami usap tangannya, usap pipi dan dahi berkali2 dan bercakap dengan nada yang ceria juga. Tak boleh nak pandang dia dengan mata sayu, cakap dengan suara sebak..tak boleh. Kalau kita positif, kita ceria, aura kita berpindah kepadanya.

Ramai yang bersimpati dengannya lalu mencadangkan pelbagai bentuk rawatan pemulihan. Ada yang mencadangkan pergi kepada sekian-sekian dukun patah jika Hajar telah keluar dari Hospital nanti. Ada juga peniaga air yang menawarkan sebotol air pada harga RM25, dan menjanjikan penyembuhan dalam 10 minit sahaja. Hajar senyum . Pesannya, dia tidak mahu apa-apa rawatan yang menggunakan perantaraan jin dan hanya mahukan perubatan Islam. Dia rela lumpuh seumur hidup atau sanggup mati, asalkan tidak mensyirikkan Allah.

11 Jan 2013 (Jumaat)

Doktor dah benarkan makan bubur. Kami sudukan dengan sup ayam, sup sayur, ikan dan buah2an. Minum air zam zam pakai straw. Memang haus betul dia. Berkat air terbaik di atas mukabumi, dia segera nampak bertenaga. Menitis airmata sahabat2 melihat dia telah makan. Berebut2 mereka nak tolong layan Hajar. Suasana ceria berlanjutan dengan cerita2 lucu mereka.

Solat Hajat dilakukan di merata tempat dari sebelah malam hingga ke siangnya.UTeM sendiri menganjurkan solat hajat di Masjid, melibatkan kerjasama BADAR dan Majlis Perwakilan Pelajar .

Lawatan Naib Canselor, memberikan suntikan semangat luarbiasa kepada Hajar. Dia ingin sembuh. Dia ingin kembali belajar. Dan dia dijanjikan pelbagai kemudahan pembelajaran jika dia sihat dan masih berminat menuntut ilmu.

Sedikit jangkitan kuman mula dikesan di paru-paru menyebabkan pernafasannya tidak stabil.

12 Jan 2013 (Sabtu)

Doa dan kata-kata peransang tak henti2 masuk ke telefon untuk memberi semangat kepada Hajar. Kami perlu kuatkan pernafasannya. Latihan pernafasan mula diberikan supaya oksigen banyak masuk ke badan dan dia dapat melawan kuman2 yang datang menyerang. Hasilnya, kedua dua tangan dah boleh diangkat tinggi. Selepas ini, kami nak teruskan dengan latihan menggenggam. Semua ini menyakitkan, kerana itu motivasi dari sahabat2 amat diperlukan. Peranan saya sebagai ibu adalah untuk mengukuhkan keimanannya dan meletakkan pergantungan harapan sepenuhnya pada Allah.

Sebelah petangnya, Hajar di keluarkan dari ICU Mawar dan diletakkan di wad D3.

13 Jan 2013 (Ahad)

Akhirnya berbekalkan sedikit kekuatan yang diberi oleh Allah, saya terangkan situasi sebenar, kesan kemalangan itu kepada Hajar. The whole truth. Dan sebagai hambanya yang patuh, dia Redha dengan apa saja Qada dan QadarNYA. Pendapat doktor itu berdasarkan pengetahuan manusia. Yang mana ia hanya ibarat setitik air di lautan yang luas. Terlalu kecil kemampuan manusia berbanding dengan kekuasaan Allah itu sendiri. Baginya hidup mesti diteruskan, ada banyak lagi nikmat tuhan yang sedang dinikmatinya. NIKMAT TUHAN YANG MANAKAH YANG KAMU DUSTAKAN?

Setiap hari Allah menuntut perjanjian kita dengannya sebelum kita dilahirkan. Iaitu untuk mengakui DIA itulah tuhan kita yang layak disembah. Dia yang maha berkuasa, yang memiliki segala2nya. Sedang kita inilah si fakir yang tak punya apa2…dan sentiasa meminta2 darinya. Kalau dah lidah kita mengakui Allah itu maha berkuasa, maka ikrarkan pula dihati..yang DIA mampu mengubah nasib Hajar lantas menyembuhkannya sekalipun.

Takada rahsia lagi. Dia dah tahu dirinya lumpuh sementara. Dah tahu situasi tulang belakangnya, saraf tunjangnya yang cedera dan juga pembedahan yang telah dilaluinya. Tanpa setitik airmata, tanpa keluhan, tanpa menyesali nasib, tanpa mematahkan semangatnya untuk terus hidup, katanya kalau mak dan ayah boleh redha, dia juga akan redha. Banyak lagi tanggungjawab untuk digalas, ramai lagi diluar sana yang perlukan bimbingan dan kerana Allah masih selamatkan nya, dia akan bersyukur. Pasti ade hikmahnya.

Malam itu, sedang saya membacakan ayat2 suci kepadanya, dia kata “Mak dengar tak tu? Suara seruan tu?” Saya terdengar seruan bersahut2an dua atau tiga kali dari arah yang tak pasti. “Orang azan kot” tingkah saya. Dia jawab “mana pulak, azan mana ada SUBHANALLAH.. orang tu sebut SUBHANALLAH berkali2. Akak dengar, Cuba tengok jam, bukan masa azan, kan?.”akuinya penuh jujur. Saya rasa berdebar, “Selalu ke akak dengar?” “Selalu gak, entah siapa lah yang jerit tu gaknya…” jawabnya naif’

14 Jan 2013 (Isnin)

Sebelah siang Hajar demam.Batuk2 Kecil, Menjelang maghrib, cuaca sejuk, batuk makin memberat. Demam semakin tinggi mencecah 39C. Selsema, kahak tersumbat di saluran kerongkong dan belakang hidung. Hajar semakin lemah. Apabila pernafasan tersekat,Hajar menggelepar mencari nafas. Doktor segera bertindak bila kami menjerit meminta bantuan kecemasan diberikan dengan menyedut kahak menggunakan mesin penyedut. Tiup dimasukkan ke saluran kerongkong dan saluran hidung. Prosedur yang menyakitkan dan tidak selesa. Tapi masih tak banyak membantu, selsema mengalir lagi, dan kesejukan malam menyebabkan hidung tersumbat semula. Kami disuruh keluar semasa bantuan kecemasan itu. Keadaan agak membimbangkan. Kami berdua berusaha menolong dengan membacakan ayat2 suci dan zikir2. Menjelang tengah malam barulah dia bernafas selesa dan tidak mencungap cungap lagi. Keletihan yg teramat sangat..tetapi bersyukur terselamat dr situasi bahaya. Stabil.

Bila dah tenang, Hajar bercerita semula, semasa doktor membantunya dan kami memohon bantuan Allah, pertolongan tersebut telah datang. Bagaimana? Secara tiba2 dia sendawa berkali kali. Dan setiap kali angin sendawa itu keluar, terasa hidung yg tersumbat tidak tersumbat lagi dan dia boleh bernafas dgn selesa. Kemudian, dia terasa mukanya dipercikkan air 3 kali. Air yang sgt sejuk dan selesa. Dia yang sedang demam panas dan terasa muka berbahang, tetiba rasa sangat selesa dan demam mula menurun.SUBHANALLAH.

Hari dah jauh malam, suami saya nak pulang menjaga anak2 yang lain di rumah. Suami beritahu Hajar, dengan cepat dia jawab “Ayah percaya Allah tak?”jawab suami”Percaya”. Tambah Hajar lagi, “Kalau percaya pada Allah, ayah baliklah..Allah ada jaga akak kat sini.”Sesekali dia tersenyum manis. Kami tanyakan” kenapa senyum?” Dia jawab…”ada bau wangi sangat”.” Selalu ke akak terbau macam tu?”Jawabnya, “Kadang2 aje, kadang2 masa nurse datang, kadang2 waktu sahabat ziarah” Hati kami mula rasa sesuatu. Suami saya tak jadi balik. Kami berdua tertidur kepenatan menemani dia malam tu. Dipihak dia pula, terasa sangat aman dan damai. Malam yg sejuk dirasakan nyaman. Langsung tak rasa lapar dan dahaga. Menurutnya, sepanjang malam, dia memerhatikan kami berdua tidur dan mensyukuri apa saja nikmat yang sedang dinikmatinya.

15 Jan 2013 (Selasa)

Sebelah pagi Hajar masih tak bermaya. Semakin naik matahari, hidung semakin kurang tersumbat dan kesihatan mula beransur baik. Perjuangan untuk hidup diteruskan lagi. Bila demam berkurangan, Hajar akan kembali ceria, makannya akan berselera, makan pudding, bubur, sup ayam dan buah2an.. Rakan2 pun gembira melayan kerenah dia. Bila dia sebut teringin makan pisang…tetiba ada saja tetamu yang bawakan. Dia duduk tapi kepalanya agak senget – masih tak boleh kawal gerakan kepala. Spontan dia kata, “Kalau ade bantal kecil, boleh letak kat leher” lalu Allah perkenankan hajatnya. Bantal yang diidamkan dibawa oleh sahabat yang prihatin pada hari yang sama hajatnya diutarakan. (KUN FAYAKUN)

Tekak Hajar masih terasa sakit – perit. Mungkin sebab guna tiub penyedut kahak sebelumnya. Jadi ubat demamnya perlu dihancurkan dan dijadikan larutan. Saya bancuhkan paracetamol dengan sedikit air zam zam. “Akak, ingat ye, ubat ni alat je, Allah yang menyembuhkan” Dia angguk. Ubat di sudukan ke mulutnya. Pahit. Kecil matanya. Segera saya berikan air zam zam untuk diminum. Lepas itu dia tanya, “Air ape tadi?”. “Ehh..air zam zam lah, mana ade bagi air lain.” Dia senyum lagi. Saya tertanya2. Dia kata “Allah tolong akak, ubat tu memang pahit, tapi bila minum air zam zam tu, rasa macam air tu manis, ia basuh semua rasa pahit dilidah akak, Esok mak cubalah” Macam mana ni….nak percaya tak?

Malamnya, dia kena makan ubat lagi. Tanpa gentar, dia menelan ubat pahit tu dan tinggalkan sedikit untuk saya. Nekad untuk menyampaikan dakwah, saya telan baki ubat itu. Memang pahit. Dan bila air zam zam diminum, rasa pahit itu hilang tak berbekas. Seperti lumpur di lantai yang tertanggal semuanya bila air disiram kepadanya.

Kemudian dia mula bertanya bagaimana dia nak solat dalam keadaannya seperti itu. Saya terkedu. Telefon terus saya capai, meminta bantuan ilmu dari rakan2 yang lebih arif. Dan seperti dijangka, apa yang dimintanya, mudah benar utk Allah tunaikan. Ade saja sahabat yang prihatin dan sudi menolong.

Bila Doktor pelatih datang untuk mengambil sampel darah, Hajar menangis. “Akak dah lemah, makan pun tak seberapa, mana nak ada darah banyak. Doktor asyik ambil darah..tangan doktor tu besar,kematu, tak sensitive. Tangan akak kecil, Sakit tau ditampar2 tangan akak, dicubit2…dah tak jumpa urat darah tu, tak yah lah ambil darah. Akak tak nak doktor tu lagi”. Sayu hati mendengar rintihannya, tapi macamana? Mana boleh pilih2 doktor. Tapi Allah maha mendengar, esoknya doktor lain pula mengambilalih.

16 Jan 2013 (Rabu)

Usai solat subuh, saya dapati Hajar mengadu sakit perut. Macam kembung. Perut mula membengkak dan bergerak2. Saya sapukan sedikit minyak angin dan bacakan rukyah. Dia terasa nak muntah. Ya memang.. dia betul betul muntah. Berlambak2 muntah air hijau keluar dari mulutnya. Kami beri air zam zam kerana muntah tersebut memahitkan tekak. Tapi muntah berterusan…lagi…. lagi… dan lagi…”Akak tak nak pelawat hari ni”. Dan tengahari itu, memang takada pelawat yang datang.

Menjelang maghrib, dia suruh ayahnya solat. Kemudian saya pula disuruh solat. Saya katakan, “nanti siapa nak tolong bersihkan muntah? Mak solat lewat sikitlah…Dia jawab “Allah ada, Allah boleh bantu akak.” Terkedu. Saya pun tinggalkn dia untuk solat. Ayahnya pula pergi menjemput adiknya di Malacca Central. Selesai solat, saya dapati nurse sedang membersihkan Hajar. Bajunya yg terkena muntah digantikan. Kemudian dia kata, “Haa..kan betul akak cakap, Allah ada bantu akak. Mak pergi je, akak muntah, tapi nurse yg sedang rawat makcik kat sebelah tu ternampak akak muntah dan dia datang bantu.

Sepanjang malam, adik Hajar, Nabilah, saya dan suami saya hanya menadahkan kain menahan muntah hajar. Muntah…minum lagi…dan kemudian muntah semula. Bila reda sedikit, kami mula berbicara. “Akak, Nampak gayanya macam perut akak dah tak terima lagi air yang kami beri. Mungkin rezeki minuman akak dah habis. Mak bagi air untuk basah tekak je, tapi untuk menghilangkan dahaga, akak mohonlah rezeki dari Allah.

Ayahnya pula kata “Akak, kalau akak dipanjangkan usia, ayah akan belikan computer yg lebih ringan untuk akak, sesuai dgn kemampuan akak menggunakannya. Tapi kalau usia akak tak panjang, akak jangan sedih sebab akak akan dapat syahid dunia. Pujuk ayah lagi, “Akak, bila dajjal keluar nanti, orang2 yang beriman takkan dapat bekalan makanan sebab tak mahu sembah dajjal. Mereka akan berzikir sahaja, dan Allah cukupkan rezeki mereka. Mereka tak rasa lapar dan dahaga, Akak zikirlah ye”. Angguk.

Walaupun perbualan itu amat menyentuh hati, tapi masih tak mampu menggugurkan air matanya. Dia kata” Kalau mak dan ayah dah redha, takde sebab untuk akak tak redha. Kalau Allah izinkan akak hidup lagi, walau mcmana pun rupa akak waktu tu, akak akan berdakwah untuk beritahu orang tentang adanya pertolongan Allah, besarnya kekuasaan Allah. Mak tulis ye, biar tak lupa . Nanti akak sendiri yang akan ceritakan. Tapi kalau umur akak tak panjang, emak ceritakanlah bagi pihak akak”

Untuk adik2nya, dipesankan agar ubah penampilan berpakaian. Untuk rakan2, dia minta maaf dan memberikan kemaafannya kepada mereka. Adik2 dipujuk agar pakai jubah2 dan tudung dia yang banyak. Dia turut beritahu minta digantikan puasanya dan uruskan solat yg tertinggal sepanjang dia berada dihospital tu. Ada beberapa hutang kecilnya minta dilunaskan.

Kami tanya lagi. “ susah ke rasanya nak muntah tu tadi?” Jawabnya, “Taklah, senang je, Allah tolong.” “Tolong macamana?” tambahnya “Dah badan akak tak boleh keluarkan air2 kotor tu dgn cara biasa, Allah tolong keluarkan melalui muntah. Tak susah pun, rasa macam meludah je” MASYA ALLAH. Hajar sentiasa kaitkan apa saja yang dialaminya dengan Allah. Sentiasa berbaik sangka Allah menolongnya. Benarlah seperti hadis qudsi, Allah bertindak mengikut sangkaan hamba terhadapNYA. Jika kita yakin Allah menolong kita, maka Allah akan tolong.

Keputusan Xray menunjukkan perut dan usus besar membengkak teruk.

17 Jan 2013 (Khamis)

Situasi kritikal. Tak mahu pelawat lagi. Doktor sedang cuba menyelamatkan . Perut membengkak terus. Usus besar tidak menyalurkan najis dengan sempurna. Menurut doktor semuanya ada kaitan dengan saraf tunjang yang gagal menghantar arahan ke anggota badan. Ultrasound pula diambil. Hajar tenang. Berserah pada Allah menentukan yang terbaik untuknya.

Selepas waktu melawat tengahari, demam memburuk semula. Perut yang membengkak menyukarkan pernafasan. Doktor mula gelisah. Satu tiub dimasukkan ke perut melalui hidung bagi menyedut cairan di dalam perut. Lebih 1Liter cairan dikeluarkan. Hajar diarahkan berpuasa sehingga punca pembengkakan itu diketahui.

Demam lagi. Saya sudukan juga tiga sudu air zam zam ke mulutnya dari masa ke semasa. “Akak, jgn bimbang, kita orang Islam dah dilatih berpuasa. Redha ya .. mak bagi air zam zam ni hanya utk basah tekak, memang tak sempat sampai ke perut pun ia akan kering sendiri. Mintalah Allah hilangkan dahaga akak” . Dalam keletihan beliau jawab, “beratnya dugaan Allah ni , mak..” “memanglah…kan syurga Allah tu mahal harganya…sabar ya.. Nabi Ayub dulu pun diuji dengan berat” Dia angguk.. Doktor pasang drip…Dalam hati, saya tak putus2 membacakan ayat2 suci dan selawat untuk menolong beliau melalui kesukaran itu.

Menjelang asar, Hajar mula rasa bahang. Dia minta dimandikan. Panasnya kuat dibahagian dada. Dan terasa semua badan sakit2. Saya terdiam. Saya rasa, dia dah mula nak nazak. Waktu tu saya berdiri membelakangkan tingkap. Dia suruh saya beralih kedudukan. Dia nak pandang keluar tingkat. Saya tanya , nak tengok apa? Katanya : nak tengok Allah. Saya terkedu lagi. Katanya :” Allah marah sebab tak dakwah sungguh2. Tak mahu cari jalan lain, bila dakwah terhalang.” Saya jawab “Mintalah ampun dan banyakkan beristigfar pada Allah,” Angguk.Tak lama lepas tu, dia kata, matanya dah mula kabur. Saya membisikkan agar dia terus mengingati Allah. Angguk.Dalam termengah2 dia berkata”mak, izinkan akak pergi dulu, tapi akak tak nampak jalan” “ Ya, mak izinkan, mak doakan agar Rasulullah datang tunjukkan jalannya. Sekali lagi dia mengejutkan saya, bila dia kata dia dah tak boleh nampak, lalu bola matanya bergerak ke atas. Segera saya talkinkan berulang kali. Doktor dan nurse mula berkejar datang nak menyelamatkan. Saya disuruh keluar. Mereka mula memasang topeng oksigen,dan menaikkan tekanan darah.

Hati saya dah sebu. Saya tahu tadi tu Hajar dah nazak. Persiapan dibuat utk pindahkan Hajar ke ICU semula. Waktu maghrib tu, kami berkejar kejaran tolak katil Hajar ke ICU okid.

Hajar segera dibius dan getah saluran pernafasan dipasang ke mulutnya. Mesin pernafasan mengambilalih proses pernafasan. Itulah kali terakhir untuk dia berkata kata kerana selepas itu dia terus ditidurkan dan tak bangun2 lagi.

18 Jan 2013 (Jumaat)

Kami dimaklumkan ada air yang banyak diluar perut dan sekitar usus. Dikhuatiri usus Hajar telah bocor. Menjelang waktu azan zohor, untuk solat jumaat, jantung Hajar berhenti berdenyut. Doktor segera melakukan CPR. (Satu. Dua, Tiga, Empat, ……)saya nampak prosedur tu dr luar cermin biliknya. Hati saya terguris teruk…cpr dilakukan di dada, betul2 di atas kawasan pembedahan tulang belakangnya. Kalau dia selamat sekalipun, apa nasib tulang belakang tu, kan baru je lepas dibedah.

Walaupun jantung dapat digerakkan kembali, namun jantung Hajar hanya bekerja 1% sementara mesin pernafasan yg bekerja lagi 99% .Hakikatnya carta pernafasan di paparan skrin tu terasa semacam gimik.

19 Jan 2013 (sabtu)

Doktor pakar usus mengesahkan usus Hajar bocor dan perlukan tembukan kecil diperut untuk mengesahkan teori beliau. Sekiranya benar, pembedahan yang lebih besar diperlukan utk memotong usus yang bocor itu dan mencantumkan semula. Serentak dengan itu, kami diberi borang kebenaran pembedahan untuk ditandatangani. Semuanya atas nama nak menyelamatkan nyawa Hajar. Kami buntu. Suami meminta tempuh untuk bertenang dan berfikir. Kami perlu solat. Kami perlu berfikir dengan tenang. Kami mohon pertolongan melalui pertolongan Allah. Pukul 2 pagi, kami dipanggil semula. Terdesak, kami benarkan tembukan dilakukan diperut. Hanya pada Allah kami bermohon pertolongan dan petunjuk.

Belumpun sempat selesai pembedahan kecil itu, seorang lagi doktor memanggil kami. Berita besar yang disampaikan, buah pinggang Hajar tidak berfungsi sepenuhnya atau lebih tepat lagi..dah rosak dan perlukan dialysis darah. Hajar takkan boleh bertahan kalau darahnya tak dicuci kerana toksin dalam tubuh akan meningkat dan meracuni organ2 yang lain. Terdiam. Bermimpikah kami? Lepas satu, satu, organ badannya merosak. Namun begitu, dialysis tidak boleh dilakukan dengan selamat kerana keadaaan Hajar yang tidak stabil. Jantungnya dah pernah berhenti, dan boleh berhenti lagi semasa dialysis. Darahnya dah terlalu cair..dah lama tak makan. Pendarahan juga boleh berlaku kerana tekanan darah yang rendah. Jadi apa yang boleh kami perbuat? Sesudah berbincang, kami ambil keputusan tidak membenarkan cuci darah dijalankan kerana risikonya besar.

Tak lama lepas tu, pakar usus pula mengesahkan yang usus Hajar memang benar2 bocor dan pembedahan besar diperlukan. Kami tanya, adakah Hajar stabil untuk dibedah? Jawapannya TIDAK.Kami Tanya adakah masalah usus itu boleh selesai selepas pembedahan tersebut? Jawapannya. TIDAK PASTI MASALAH SAMA TAKKAN BERULANG LAGI. Lalu kami berikan jawapan yang paling selesa bagi kami iaitu tidak membenarkan sebarang pembedahan dilakukan lagi. Kami juga tidak membenarkan prosedur cpr dilakukan jika jantung terhenti lagi.

Doktor bercakap dengan berhati2. “Kalau itu keputusan Puan, Puan sedarkah apa akibatnya nanti?” Saya jawab, “ya, saya sedar, saya akan kehilangan anak saya, dan saya redha. Malah, kalau boleh , saya nak segala ubat dan mesin pernafasan dihentikan” Doktor menjawab, “Itu tak boleh, menyalahi etika, itu seperti membunuh pesakit. Kami tak boleh membunuh pesakit, tapi kalau Puan tak mahu lakukan semua yg kami dah cadangkan, mesin pernafasan tetap perlu terus dihidupkan. Cuma pesakit takkan mampu bertahan lama kerana toksin yang tinggi akan meracun dirinya sendiri.

Selepas itu, doktor terus mengawasi Hajar, dan pelawat telah dibenarkan menziarah tanpa had masa kerana Hajar hanya menunggu masa untuk pergi meninggalkan kita semua. Semua keluarga telah dimaklumkan, Hajar tak putus2 diziarahi oleh sahabat2 yang mengenali dan bersimpati. Masing2 ingin menatap wajahnya untuk kali terakhir

20 Jan2013 (Ahad)

Pagi itu kami berdua khusyuk dlm doa masing masing, hanyut dalam munajat kami kepada Allah memohon bantuan dan keringanan untuk sakaratul maut anak kami.Tepat jam 9.20 pagi, Hajar melepasi sakaratulmaut dan meninggal dunia dengan tenang dalam dakapan ibu dan restu ayah. Pergilah sayang, TUHANMU yang lebih menyayangimu telah menunggu. Terima kasih YA ALLAH kerana telah meminjamkan kami anak yang sebaik ini. 20 tahun kami berbahagia dengan kehadirannya.Terima kasih kerana menganugerahkan akhlak yang mulia terhadap anak kami ini. Kini kami kembalikan ia kepadaMU YA ALLAH.Dakapilah ia dengan limpahan rahmat kasih sayangMU yang maha Agung. Amin.. amin..amin..ya rabbal alamin.

Siti Hajar selamat dikebumikan di kampung keluarganya dengan lancar.Begitu ramai sahabat, pensyarah, pegawai university dan saudara mara hadir memberikan lawatan terakhir, memandikan, menyembahyangkan dan mengkebumikan beliau. Seluruh alam seakan turut bersedih dan merintih kerana kehilangan seorang mujahidah sejati. Cuaca mendung berterusan dari pagi hingga ke petang, ( tetapi tidak pula hujan), turut menyentap tangkai hati insan2 yang jujur menyayanginya.

*Kisah pemuda-pemudi pada jalan Illahi, sedang kita sedang melalui jalan yang bagaimana. Allah.


Ulasan Anna : Ya Allah, sungguh menitis air mata ketika membaca kisah mereka. Al-Fatihah untuk mereka. semoga ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang soleh... cermin diri, hinanya diri ini... hanya dengan ujian yang kecil, aku menangis dcan mengeluh.. InsyaAllah, Anna banyak belajar dari kisah hidup mereka. semogadapat berubah ke arah yang lebih baik... amiin..

Bersabarlah duhai hati...

Anna : Kerana Aku Suka Menaip ツ

assalamualaikum...


Menangislah kalau harus menangis... 
kerana kita semua manusia.
manusia yang boleh menangis kerana terluka... 
dan mengambil hikmah dari penyebab tangisan...

Ingatlah...
hanya dengan mendekali Allah, hati akan menjadi tenang...

Ada kalanya kita akan kata " Tak ada apa-apa "
tapi dalam hati kita, hanya Allah sahaja yang tahu keperitan itu bagaimana...
Ada perkara yang kita tak dapat nak ceritakan pada sahabat,
dan mengadulah pada Allah. Dia maha mendengar =)

Dan Ingatlah...:

Yang dicari walau bukan putera raja, biarlah putera Agama.

Yang diimpi, biarlah tak punya rupa, asal sedap dipandang mata.
Yang dinilai, bukan sempurna sifat jasmani, asalkan sihat rohani dan hati.
Yang diharap, bukan jihad pada semangat, asal perjuangannya ada matlamat.
Yang datang, tak perlu rijal yang gemilang, kerana diri ini serikandi dengan silam yang kelam.
Yang dinanti, bukan lamaran dengan permata, cukuplah akad dan janji setia.
Dan yang akan terjadi, andai tak sama dgn kehendak hati, insyaAllah ku redha ketetapan Illahi..

Itulah ketentuan Ilahi...
 



sekian saja.. assalamualaikum.. anyeong ^^

Stay Strong... Allahkan ada...

Anna : Kerana Aku Suka Menaip ツ



assalamualaikum wahai sahabat...

sudah lama terasa mau post pasal ketabahan seorang kawan yang sangat dikagumi. kawan yang cukup tabah mengharungi dugaan yang telah tertulis untuknya. sungguh bagiku dia seorang insan terpilih dan teristimewa. dari ketabahannya itu, aku belajar banyak dari mereka.

Namanya, sahabat.
Dugaan dalam hidupnya cukup membuatkanmu lebih kuat. kamu tidak mengeluh malah bersyukur. ya, pasti jutaan bibir mampu berkata, 'jangan mengeluh... tapi bersyukurlah'. tapi kadang-kadang ia hanya terluah dibibir sahaja. sahabat yang seorang ini, aku lihat sendiri bagaimana dia berusaha mempertahankan kebenaran yang berdiri utuh dipihaknya agar tidak dikaburkan oleh penipuan orang lain.

sahabat yang satu ini, berusaha senyum walau luka di hatinya siapa yang tahu. ingin sekali aku katakan, usahlah tersenyum, aku tahu luka dihatimu... tapi ia akan memburukkan lagi keadaan. biarlah senyuman itu sentiasa menemanimu... kerana, bagiku... indahnya senyuman itu :)
dari paksaan, biarlah ia menjadi ikhlas...

sungguh aku kagum denganmu sahabat. sungguh indah peribadimu. sungguah ikhlasnya hatimu.... aku sentiasa berdoa agar bertemu lebih banyak lagi sahabat sepertimu agar aku dapat belajar lebih banyak dari mereka.

sahabat, pesanku buatmu... teruslah dekatkan dirimu pada Allah. hanya Dia yang tahu yang terang lagi tersembunyi. segalanya datang dariNya... dan akan kembali padaNya. sungguh kau insan terpilih. dan bersyukurlah disetiap anugerahNya untukmu.

Dan, sahabat, setiap yang hilang, ia adalah mesej dari Allah, bahawa ada yang lebih baik yang akan datang. jadi, hapuskan kesedihan... tiada alasan untuk bersedih :) jika memang hanya redha satu-satunya pilihan, maka redhalah. serahkan pada Allah.. kerana pada hakikatnya, kita memang hanya seorang HAMBA :)

kepada sahabat, maafkan jika aku tiada jika kau benar-benar memerlukan aku, tapi doaku... insyaallah, selalu ada untuk mu...

***
Thanks for being my bestie...




sahabat yang satu ini = kamu semua.. sarangheao chinggu ya... hihi. terima ksih 1,2,3jade... 4,5 baiduri dan 6Pra-Ukm...

p/s : pesan dari sahabat yang tidak sempurna ini :)  Love u fren... anyeong ^_~

Cerita Mungkin Berganti...

Anna: Kerana Aku Suka Menaip ツ


Janganlah menutup mata walau hanya dengan daun yang kecil. 
Janganlah melupakan nikmat Allah yang dilimpahkan kepada kita walau keinginan belum ada hasil.
Apapun keadaan kita saat ini nikmati dan syukuri kerana mungkin esok cerita sudah berganti.


Sesungguhnya hidup adalah anugerah terindah bagi jiwa yang ikhlas. 
Maka nikmati dan syukuri dengan melakukan kebaikan dari hal-hal yang terkecil. 
Semoga kita memiliki pribadi yang sentiasa bersyukur dalam segala keadaan.



Memang Allah tidak menjanjikan langit itu selalu biru, bunga itu selalu mekar, mentari itu selalu bersinar. 
Tetapi ketahuilah bahwa Allah selalu memberi pelangi disetiap badai,senyum disetiap airmata, barakah disetiap musibah dan jawaban disetiap doa"


Apa yang hilang darimu, relakanlah.Jangan mengeluh.Percayalah Allah telah mempersiapkan yang lebih baik. Jika engkau yakin dan berserah diri sepenuhnya akan kebesaran Allah,Insya Allah Dia akan
membimbing kehidupanmu.Aamiin.


:: Pesona Bidadari Menggapai Cinta Illahi 

The Truth Behind The Lie ..

Anna : Kerana Aku Suka Menaip ツ

What is your truth ? 
Tell me honestly ..
when someone ask her that , she would always keep her mouth shut .
Truth is something that appears like sweet piece of candy or chocolate .
When it's outer wrapping is peeled off . 
Just like the skin is needed to protect the blood and flesh underneath , 
a lie was needed in order to protect the truth . 

Rather than to remain honest and reveal all her wounds ..
Pasting a bright smile on her face and lying ...
felt safe for her ...

Rather than show your own scars to stay honest 
lying with a bright smile posted in her face ...
*FBND...

Hidup Kita Bagai Roda Berputar...

Anna : Kerana aku suka menaip :)

          Berdakwah itu bukan menunjukan diri yang kita ini terlampau baik. bukan, tapi mengajak orang lain untuk berubah dan untuk menasihati diri kita juga.so janganlah salah paham yup. semua manusia itu layak untuk berubah dan di samping itu nak ajak orang lain ikut sekali. Samalah waktu kita belajar kan? mesti belajar bersama kawan-kawan dan berkongsi ilmu barulah ilmu itu bertambah berkat. dan mana ada orang itu nak berjaya tapi belajar sorang diri tanpa bantuan orang lain? ada ke? so tak salahlah untuk berdakwah. teruskan berbuat baik :) 


         Hidup ini umpama roda. Ada ketika semangat kita tinggi, ada ketikanya tidak. Ada ketika semuanya menjadi dan seolah-olah menyebelahi kita, ada ketika sebaliknya pula. Ada hari kita untung, ada hari pula kita rugi. Namun, apa sekali pun naik turun kita, biarlah umpama naik turunnya Harga Emas. Semakin lama nilainya semakin tinggi bukan semakin jatuh. 10 tahun yang lalu harganya jauh lebih rendah berbanding sekarang. Namun untuk mencapai nilai hari ini, ia melalui proses naik turunnya juga.
        Hidup kita selalu mengalami fasa perputaran. Kadang kita merasa bahwa, kita telah jatuh ke dalam lembah terdalam kehidupan. Terhempas dan merasa takkan pernah boleh bangkit lagi.
       Kadang kita memperoleh kesempatan, untuk merasakan manisnya berada di puncak. Lalu kita berharap: “ya Tuhanku, jangan Engkau biarkan aku jatuh lagi.” Padahal, roda kehidupan senantiasa berputar.
Bukankah kita dihadapkan pada sebuah masalah agar kita menyelesaikannya? Bukannya kabur untuk menghindarinya! Keberhasilan kita menghadapi masalah inilah, yang membuat kita menjadi orang yang lebih baik.

        Masalah? Hadapi dan ambil hikmahnya. Lakukan yang terbaik untuk menyelesaikannya. Serahkan pada Tuhan sisanya, yang benar-benar tak boleh engkau tangani. Bukankah kau tahu bahwa Tuhan tak akan memberi masalah, yang tak boleh kita selesaikan? Tenanglah kawan. Hadapilah semua dengan senyuman.

Semoga Allah swt selalu bersama kita.;)










Namaku 'Duit'...

Cerita Sang 'duit'...

Nama aku DUIT, kadang orang panggil aku wang, fulus dan mcm-mcm lagi.  Rupa aku biasa je, badan aku lemah tapi aku boleh membuatkan satu dunia inginkan aku.  Aku juga boleh merubah sifat seseorang manusia, kerana  manusia mengidolakan aku.

Banyak orang merubah keperibadiannya, mengkhianati kawan, memutuskan persaudaraan, menjual maruah malahan meninggalkan keyakinan imannya, demi aku!  Aku tak mengerti perbezaan orang senang dengan orang susah, tetapi manusia memakai aku untuk dijadikan loncatan darjat menentukan kaya miskin dan terhormat atau terhina.      

Aku bukan Iblis, tapi seringkali manusia melakukan  kejahatan demi mendapatkan aku. Aku juga bukan orang ketiga, tetapi banyak suami isteri  bergaduh dan berpisah kerana aku. Anak dan ibubapa  berselisihan kerana aku. Sangat jelas juga aku bukan tuhan, tapi manusia  menyembah aku seperti tuhan, bahkan kerap kali hamba-hamba tuhan lebih menghormati aku, padahal seringkali kita diingatkan supaya jangan sesekali menjadi hamba duit. Aku tidak pernah mengorbankan diriku untuk sesiapapun, tetapi ramai orang yang rela mati demi aku.

Ingin aku ingatkan bahawa aku hanya boleh menjadi alat untuk membayar resit ubat, tetapi aku tidak mampu untuk memanjangkan jangka hayat hidup seseorang. Sedarkah anda, aku juga satu alat yang boleh membuatkan  kamu bersedekah dan memperolehi pahala dan  keberkatanNya. Kebanyakan orang sanggup bekerja demi aku siang dan  malam. Walhal, tidak kah mereka sedar bahawa aku sebaliknya boleh bekerja untuk mereka dengan lebih effisien lagi.

Andai aku digunakan untuk bersedekah, nescaya aku tidak  akan pernah putus dari kamu. Aku akan sering mendatangi kamu dengan keberkatan dari Nya. Gunakanlah aku ke jalan yang diredhai olehNya.

Yang benar, 
Duit..

:: Pilihan ditangan kita. Kita kejar duit dan belanjakan pada jalan yang kurang berfaedah. Tapi duit berpesan, jika kita sedekahkannya di jalan yang benar, ia akan datang sendiri pada kita...

Stay alive...

Dear Diary ...

I wont't ask you what was wrong or
why you had to do this...
but I'm asking you to live.
Even if dying is better than living, still live.

Staying alive is better.
Live and regret, live and suffer.

Its okey...
Everything is okey...
Everything will be okey from now on.


We are Different and Unique...

Dear Diary...


As human are not factory-made machines and toys,
We are special and complicated.
What our pourposes in live are, what our heart desire, and even the weak spots.


We are unique and have different qualities.
You have to watch for a long time,
only then, you can see the outline of a person.


So, that women doesn't believe in
fated love.
She didn't in believe it.

*FBND...

I'm Fine ..

Dear Diary ...

It's like this .. I will forget .
From today on , you are just like have not meet .
even we are meet in the future , and it may not even be a brief encounter ..

I'm fine ..
Im happy in this busy world .
Here I have encountered love .
Love is always like this .. Become weaker and weaker ..
It will be forgotten by people ..

Talking about love , there will be other coming ..
It will surely like this ...

Even if it hurt now , as time passes it would be healed ..

I will forget

*HS...

If You Want Dream ..

Dear Diary ...

If you want dream , just close your eyes ..
how other people see you is not important .
only when you close your eyes ,
you can stop caring about  how other people see u and truly face your self ..

The dream is belong to all those who dream ..
we must use the little talent we have to realize what big dream we have ..

I can face it confidently ..
One day , I climb over the wall , as high as the sky ..
I Will able to fly ....

God doesn't give us everything ..

*DH...


Unrequited Love ...

Dear Diary ...

How timid and delicate unrequited love is ? ...
even though unrequited love finds its own way in ...
It's a love thats get trapped inside , unable to find the exit .

Even through I'm the one who started it ..
without knowing a thing , if he leaves my sight one day ,
it's a love that ends vain without it ever having a purpose .

Never ever even having had the chance
 to bud or bloom any flowers ..

A love that can never bear fruit ..  like a seed left forgetten ..
that is .. unrequited love ...

*FBND...

That woman ...

Dear Diary ...

That woman mouth is like a broken faucet in a mountain village ..
Not a single drop comes out when its needed ..
Buts it's a like  a faulty faucet , that only works in the silence of  a night .

All the words are she  wasn't able to say at that moment ...
comes pouring after that moment passes .

next time , I'll make sure to respond like this ..
this is how I'm going to retort to the comments..
this , she always vows to her self .

That woman , always speaks the most impressive lines
when she's alone in her room ..
*FBND...

Sewaktu ajal menjemput kekasih Allah .

                                  ♥ Assalamualaikum ツ ♥ Salam Sayang Dari anNa ツ ♥

                           



                                            

anNa dah lama download Page ni . Lupa pula dari mana . Tapi anNa rasa nak share jugak . Bagi tuan punya entri , maaf ye =) semoga Allah creadit anda =) Hehe . amiin . maaf yang tersangat banyak - banyaknya . kalau tuan punya entri nampak post anNa ni , just comment je ! anNa akan kreaditkan . 
Okey , hari ni anNa nak post tentang kisah sedih iaitu waktu ajal menjemput kekasih Allah iaitu nabi terakhir kita .
Betapa mulia dan indahnya akhlak baginda Ya Rasulullah SAW Mengingatkan kita sewaktu sakratul maut. 'Pagi itu, Rasulullah dengan suara terbata memberikan petuah,

Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah yang teduh menatap sahabatnya satu persatu.

"Wahai umatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih-Nya. Maka taati dan bertakwalah kepada-Nya. Kuwariskan dua hal pada kalian, sunnah dan Al Qur'an. Barang siapa mencintai sunnahku, berati mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan bersama-sama masuk surga bersama aku".
Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca, Umar dadanya naik turun menahan napas dan tangisnya. Ustman menghela napas panjang dan Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam. Isyarat itu telah datang, saatnya sudah tiba.

"Rasulullah akan meninggalkan kita semua," desah hati semua sahabat kala itu.


Manusia tercinta itu, hampir usai menunaikan tugasnya di dunia. Tanda-tanda itu semakin kuat, tatkala Ali dan Fadhal dengan sigap menangkap Rasulullah yang limbung saat turun dari mimbar.

Saat itu, seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik berlalu, kalau bisa.
Matahari kian tinggi, tapi pintu Rasulullah masih tertutup. Sedang di dalamnya, Rasulullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya.
Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam.
"Bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk,

"Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu.

Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, "Siapakah itu wahai anakku?".

"Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya,"tutur Fatimah lembut.

Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang.
"Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malaikatul maut," kata Rasulullah,


Fatimah pun menahan ledakan tangisnya.
Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut bersama menyertainya. Kemudian dipanggillah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini. " Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?" Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah.

"Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti rohmu. Semua surga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril.

Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan.
"Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi.
"Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?"

"Jangan khawatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: Kuharamkan surga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril.


Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang.


"Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini." Perlahan Rasulullah mengaduh.

Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka. 
"Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu. 
"Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril.
Sebentar kemudian terdengar Rasulullah mengaduh, karena sakit yang tidak tertahankan lagi.


"Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku."


Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi.

Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali mendekatkan telinganya.
"Uushiikum bis-shalaati, wamaa malakat aimaanukum - peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu."


Di luar, pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan.

Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan. 


"Ummatii, ummatii, ummatiii!" -"Umatku, umatku, umatku"Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu.

Kini, mampukah kita mencintai sepertinya? 

Allaahumma sholli 'alaa Muhammad wa'alaihi wasahbihi wasallim.
Betapa cintanya Rasulullah kepada kita.
Usah gelisah apabila dibenci manusia kerana masih banyak yang menyayangimu di dunia,
tapi gelisahlah apabila dibenci Allah kerana tiada lagi yang mengasihmu di akhirat kelak.

............................Sekian , Semoga bermanfaat !
...